Referat af ordinær generalforsamling i Parcelforeningen den 25. marts 2004

Sted: Lokalcenter Næshøj

1.      Valg af dirigent

Morten (R292) blev valgt til dirigent.

2.      Formandens beretning

Kim (R298) fremlagde sin beretning på basis af et sæt plancher som kort er refereret her:

Vi vil arbejde på, at gøre vores området til ”Harlevs mest attraktive parcelhuskvarter…….”

Foreningens formål:
”At varetage medlemmernes nuværende og fremtidige fælles interesser”. Det vil bestyrelsen forvalte indenfor 4 områder:

1. Fælles aktiviteter

Sommerfest – I 2003 var der flere boder, flere mennesker, flere aktiviteter, større telt….

Fastelavn – Afholdt i Lillering Forsamlingshus, så man ikke blev ”frosset hjem”.

2. Attraktivt område

Fodboldmål – behov for spyd til fastgørelse

Vedligehold af veje inkl. 1/7 af stamvejen Araliavej, som er vores ansvar.

Vedligehold af legestativ – planlagt til august, meddelelse kommer rundt.

Basketball – rejses i foråret.

Rundkørsel – kommunen bedt om at forskønne den.

Sommervedligehold

Vintervedligehold

3. Sikkerhed

Blind-vej skilt – Rødlundvej

Bom ved sti

4. Administration m.v.

www.parcelforeningen.dk

Information omdeles kun hvis det konkret ønskes

Vi er medlem af Harlev Fællesråd

I forlængelse af formandens beretning var der et par enkelte kommentarer:

Morten (R292) spurgte til en konkret aftale med de øvrige parcelforeninger i området omkring hvorledes evt. reparationsarbejder skal håndteres. Kim svarede her, at aftalen er, at disse problemstillinger drøftes mellem formændene i foreningerne, når behovet opstår.

Jan (A4) kommenterede punkter med rundkørslen på Rødlundvej som er særdeles farlig efterhånden. Flere steder i kommunen er gartnere blevet bedt om at beskære beplantningen i lignende rundkørsler af hensyn til trafiksikkerheden/oversigtsforhold.

3.      Aflæggelse af regnskab

John (R306) fremlagde regnskabet som blev godkendt uden yderligere kommentarer.

4.      Forslag fremsendt rettidigt

a)Beplantning på fællesareal ud for Araliavej 12

René (A12) som har fremsendt forslaget fremlagde selv problemstillingen som ligeledes er beskrevet i bilag til dagsorden.

I en kort debat blev det bl.a. drøftet hvorvidt en beskæring eller fuldstændig fældning ville være på foreningens regning, eller det skulle betales af den grundejer som fremsatte ønsket. Her blev det besluttet at sådanne opgaver hviler på foreningen, men at det naturligvis skal tilstræbes at kunne foregå med hjælp fra foreningens medlemmer således at den økonomiske byrde bliver minimeret.

I forlængelse af debatten blev det aftalt, at forslaget skulle til afstemning over to omgange.

I første afstemning gik spørgsmålet på hvorvidt der overhovedet skal gøres noget ved det store træ på fællesarealet.

I afstemningen deltog 14 fremmødte grundejere. Èn var udstyret med en fuldmagt til at kunne deltage i afstemningen omkring dette forslag.

Stemmer for: 15

Stemmer imod: 0

Blanke: 0

Der skal altså gøres noget ved træet.

Anden afstemning gik så på, hvorvidt træet skulle fældes (stemmer for) eller beskæres (stemmer imod).

Stemmer for: 4

Stemmer imod: 11

Blanke: 0

Træet skal altså beskæres. Vores lokale fagmand på dette område - Jan (A4) - tilbød at hjælpe med at beskære træet og René (A12) indvilligede i som forslagsstiller at assistere i dette arbejde. De to aftaler indbyrdes hvornår det skal ske.

b)Alternativ placering af foreningens vejfond

John (R306) fremsatte på baggrund ad det seneste års renteindtægter forslag om, at kr. 35.000 af foreningens vejfond placeres i lange obligationer (ca. 15 år) for derigennem at forøge renteindtægten betydeligt. Vejfonden vil ved udgangen af 2004 udgøre kr. 43.800,- og der indbetales årligt godt 5.000,- så foreningen vil stadig have et betydeligt beløb til disposition, hvis behov for at trække midler fra fonden opstår.

Stemmer for: 14

Stemmer imod: 0

Blanke: 0

Forslaget er godkendt. John (R306) undersøger herefter mulighederne nærmere og foretager placeringen snarest muligt.

5.      Budget

John (R306) fremlagde budgettet for 2004 som blev godkendt uden kommentarer.

Budgettet affødte imidlertid igen en debat omkring sommervedligehold af vore fællesarealer. Flere udtrykte utilfredshed med den vedligehold som finder sted nu, og bestyrelsen blev pålagt at undersøge alternativer også selvom det evt. måtte medføre en forøget omkostning for foreningen.

6.      Valg af kasserer
John (R306) er på valg. Genopstiller. Valgt uden modkandidater.

7.      Valg af bestyrelsesmedlemmer

Henrik (A6) og Helle (A24) er på valg. Begge genopstiller. Begge valgt uden modkandidater.

8.      Valg af revisor
Peder (R282) er på valg. Genopstiller. Valgt uden modkandidater.

Eventuelt

Henrik (R300) startede en diskussion i forlængelse af aftenens debat omkring dagsordenens punkt 4a. Henrik har nemlig selv beskåret de efterhånden ret så store Hyldebærtræer som er plantet på udvendig side af volden bl.a. ud for hans egen grund.

Der var enighed om, at den form for ændring af beplantningen på foreningens fællesarealer ikke bare kan finde sted, men at det fra gang til gang kan aftales med foreningens bestyrelse, således at der sikres inddragelse af flere parter i beslutningen.

Jan (A4) og Henrik (A6) har omvendt været tvunget ud i en beskæring af beplantningen på udvendig side af volden ved deres grunde. Politiet har nemlig her indgivet en klage til kommunen over mangelfulde oversigtsforhold ved udkørsel på Lilleringvej fra Araliavej. Efterfølgende er Jan (A4) og Henrik (A6) blevet pålagt med meget kort varsel, at skulle foretage en betydelig beskæring af beplantningen. De to har brugt megen tid på denne beskæring og er ikke interesseret i at skulle bruge så meget tid med jævne mellemrum, hvilket klart er påkrævet, hvis problemer skal undgås i fremtiden.

Det blev derfor diskuteret hvorvidt det kan blive nødvendigt for foreningen helt at udskifte beplantningen på det problematiske stykke af volden. De planter som tages op på dette stykke af volden vil i et stort omfang kunne benyttes til at erstatte på den resterende del af volden, hvor der snart vil opstå et behov for at udskifte de Hyldebærtræer som er alt for store til at være plantet på den relativt lille vold. Samtidig er Hyldebærtræer så krævende at de mindre planter har vanskeligt ved at klare sig.

Jan (A4) kigger på problemet og overvejer en mulig løsning. Der planlægges med en fælles arbejdsdag i efteråret.

Legestativet på fællesarealet skal ligeledes have en behandling. Også på dette område er vi heldige at have en fagmand i området – Tonny (R294) - så behandlingen vil finde sted på det rigtige tidspunkt med de rigtige plejemidler. Morten (R292) som har ansvaret for at indkalde til en arbejdsdag med henblik på løsning af denne opgave aftaler med Tonny (R294) hvornår dette bedst finder sted.

Susanne (R282) medbragte en artikel fra Århus Stiftstidende, hvor Århus Kommune tilbyder foreninger at kunne søge om at få tildelt gratis forårsløg til beplantning af fællesarealer. Kim (R298) modtog artiklen og det indgår i det løbende arbejde med vore fællesarealer.

Bjarne (R302) foreslog at bestyrelsen i foreningen retter henvendelse til Harlev Vandværk med henblik på at få hævet vandtrykket, da det i visse områder giver problemer med at få moderne installationer (der i blandt opvaskemaskiner og termostatblandingsbatterier) til at fungere korrekt. Bjarne (R302) gennemfører forud for dette en række målinger af vandtryk i området, og vil herefter rette henvendelse til bestyrelsen med resultatet af sin undersøgelse.

Henrik (R300) spurgte til hvorvidt vi skal have kloakkerne spulet igennem i den nærmeste fremtid. Dette affødte lidt diskussion om, hvorvidt det påhviler foreningen at få sådanne arbejder udført. Bestyrelsen undersøger dette.

Sidste punkt under eventuelt var en præsentation og prøvesmagning af en række fortrinlige vine fra Chile. Præsentationen blev velvilligt foretaget af Brdr. Schmidts Vinhandel fra Viby Centret. Dette udgjorde en hyggelig og social afslutning på det formelle program og vil helt sikkert være et punkt som danner tradition for foreningens fremtidige generalforsamlinger.

Referent: John (R306)